Szybki rozwój portu Gdańskiego dużym zagrożeniem dla pozostałych europejskich portów

Pełen energii rozwój gdańskiego portu znaczącym zagrożeniem dla pozostałych europejskich portów

Szybki rozwój gdańskiego portu zagrożeniem dla innych portów w EuropieOd pewnego czasu port DCT w Gdańsku osiąga kolejne rekordy jeśli chodzi o przeładunki, a szybkość zmian zaskakuje wszystkich. Gdy w połowie lat dziewięćdziesiątych zaczęły się przy nim prace, to nikt nawet nie myślał o czymś takim. W końcówce lat dziewięćdziesiątych została zainicjowana idea powstania na terenie Gdańska prawdziwego terminala kontenerowego, ponieważ już wtedy widziano duży potencjał transportu morskiego. Do wykonania tego zadania została wybrana spółka DCT Gdańsk, która miała się zająć zarówno samym projektem jak i kompleksowym postawieniem wszystkiego. W czerwcu 2007 roku została rozładowana pierwsza jednostka, i praktycznie od wtedy zaczął się naprawdę szybki rozwój tego portu. Kluczowym etapem w jego wzrostu stała się możliwość bezpośredniego obsługiwania kontenerowców płynących z Azji. Dzięki temu gdański port w 2010 roku mia 180 procent wzrostu, dołączając tym samym do grona najdynamiczniej rozwijających się portów na całym świecie. Tak dynamiczny wzrost bynajmniej się nie skończył, i kolejne lata także skończyły się sporym sukcesem.

Następny duży krok nastał w roku 2011, gdy port zaczął przyjmować najdłuższe wtedy jednostki o ładowności około 15,5 tysiąca TEU. Dzięki temu wstąpił on do niezbyt licznego grona portów głębokowodnych w Europie, co otwierało wiele nowych możliwości, szczególnie biorąc pod uwagę jego świetną lokalizację. Gdański port jest zlokalizowany w takim miejscu, że obsługuje całą Europę Wschodnią i Środkową, i w stu procentach korzysta z tej możliwości, obsługując coraz więcej ładunków które są transportowane Bałtykiem. Minione dwa lata to fala kolejnych wzrostów, co już w chwili obecnej pozwala na konkurowanie z największymi portami w tym regionie, to znaczy Rotterdamem oraz Hamburgiem. Jak podkreśla w wywiadach jeden z wiceprezesów DCT, Adam Żołnowski, władze portu chcą, żeby umocnić jeszcze bardziej swoją pozycję, i między innymi w tym celu planowane są kolejne ważne inwestycje. Między innymi rozpoczęła się budowa drugiego kontenerowego terminala, którzy w dużym stopniu powinien powiększyć możliwości rozładunkowe i pozwoli na obsłużenie jeszcze większej ilości statków.